עמלות בתורה היא מטרה בפני עצמה | הרב עזריאל יונה

אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם [ויקרא כו].

א"ר חנינא בר פפי: אמר להם, אם שמרתם את התורה, הריני מעלה עליכם כאילו עשיתם עצמכם ועשיתם אותם [ויק"ר לה ז].

 

מכאן, אומר הרב אזרחי ב'ברכת מרדכי', שהאדם צריך 'לעשות את עצמו'. זוהי המטרה, ולמטרה זאת צריכה להיות מכוונת השאיפה.

אין כאן משחקי מילים, אלא שמסוגל האדם להגיע לדרגא של 'כאילו עשיתם עצמכם'.

 

צריך האדם לבנות את עצמו, ולכך נברא עיר פרא אדם [איוב יא יב], כדי שיבנה את עצמו בנין שלם.

 

אמנם סוף כל סוף יהיה הדבר רק כאילו, שכן האדם מורכב מחומר, מגוף. אבל המבנה הרוחני שלו נתון בידו לגמרי, רק ביד עצמו.

 

כיצד בונה האדם את עצמו כיצד נשלמת דמותו הרוחנית?

עמלים בתורה - עמלות דייקא! העמל כשלעצמו הוא המשפשף והמשייף, הבונה המדביק, המחבר המייפה המעצב והמשלים.

לעמל כשלעצמו - מכוונים הדברים.

 

אין העמל רק מכשיר רב תנופה להשיג 'ידיעות' או הישגים אחרים, העמל כשלעצמו הוא הבונה.

ואם יש את נפשך לדעת, כיצד יתכן שגם כל 'הליכותיך' של יום יום, יהיו חדורים 'בחוקותי'. שכל מעשיך הגיגיך תכניותיך מגעך משאך ומתנך הכל חדור 'בחוקותי', שהכל נעשה בדעת תורה אמיתית, שמעשים של יום יום - מהאלמנטריים ביותר, עד המורכבים ביותר, מעשים הנוגעים לפרט והנוגעים לכלל, הכל יהיה חדור דעת תורה?

 

רק על ידי העמלות. שכל ישותך שכל טפה וחלק מכוון ועמל בתורה.

העמל בונה אדם חדש, ישות חדשה, כאילו עשיתם עצמכם.

 

אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה: אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן. א"ל רב פפא לאביי: דירי ודידך מאי [שלי ושלך מהו]? א"ל אינו דומה הבל שיש בו חטא להבל שאין בו חטא [שבת קיט].

היתכן שדווקא תורתן של תינוקות שאין בה אלא הבל אין בה קיום מצוות תלמוד תורה, דווקא היא המקיימת את העולם, ואילו תורתם של ברי חיובא, של גדולי הדורות, של אמוראים, של תורה שבעל פה, תורה זאת אינה מקיימת את העולם?

 

צא ולמד: המקיים את העולם אינו המצוה של תלמוד תורה, אלא התורה עצמה. לתינוקות של בית רבן אין מצוות, אבל יש להם 'תורה'.

 

לתורה תנאים משלה. והחטא, פרט לכך שהוא מום מצד עצמו, שהוא רע ומושחת, פרט לכך, הוא מקלקל את מהותה של תורה. ואם גם תהא התורה בדרגה העילאית ביותר, דרגתם של אמוראים, מעתיקי שמועת תורה שבעל פה, אף על פי כן אם רק ניתן להגדיר את תורתן [ומי מאתנו יעז...]  כהבל שיש בו חטא, אין זאת תורה המקיימת את העולם.

 

מדהים: זהו כוחה של תורה, ואלו הם תנאיה גם אם תנאיה. גם אם התורה רק הבל תינוקות של בית רבן, זהו המקיים את העולם.

ואילו שפע ברכות וכל טוב ממה הוא נובע? מעמלות בתורה.

 

עמלות של התמדה, עמלות של מסירות של הקרבה, עמלות של התרכזות, של עיון, של הפניית כל המשאבים, כל היש, כל טפה של מוח ושל לב אל עבר העיון והלימוד.

זהו מקור הטובה, הברכה, השפע וכל טוב.

 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו