בכל יום יהיו בעיניך כחדשים | עלון בית דוד

למה נסמכה פרשת המנורה לפרשת הנשיאים, לפי שכשראה אהרן חנוכת הנשיאים חלשה אז דעתו שלא היה עמהם בחנוכה, לא הוא ולא שבטו, אמר לו הקב"ה, חייך שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות. (רש"י)
 
מפרשי התורה התקשו מאד בדברי רש"י אלה; הלא ידע אהרן, שהוא ובניו יקריבו את הקרבנות מדי יום על המזבח, אלא שמכל מקום הצטער אהרן, מפני שזכות מיוחדת יש למי שזוכה לעשות את ההתחלה, את חנוכת המזבח, ובזה נתקנא - ואם כן במה ניחמו הקב"ה? הלא הדלקת הנרות שבכל יום גם היא אינה "חינוך" אלא עבודה כשאר העבודות?
 
אך יתכן, שבאמת היתה בחינה של "חינוך" בעבודת המנורה; לא חינוך חד-פעמי, אלא חינוך המתחדש בכל יום ויום.
 
נקדים בשאלה הנוגעת למבנה המנורה: האם הנרות שבמנורה, דהיינו החלק שבו נמצא השמן והפתילה, היו קבועים ומחוברים אליה, "מקשה אחת" כמו כל המנורה, או שמא לא התייחס הציווי של "מקשה" אלא לעיקר המנורה, אבל הנרות היו נפרדים ממנה ומונחים עליה ללא חיבור של קבע, שהרי היה צורך להוריד אותם כדי לעשות בהם "הטבה", דהיינו לנקות אותם משיירי השמן והפתילה .
 
מפשטות הפסוקים נראה, שהנרות לא היו קבועים במנורה. בפרשת תרומה נצטוה משה על עשיית המנורה, על כל פרטיה. מכל מקום לא הוזכר שם לאיזה כיוון חייבים הנרות לפנות; רק כאן, בפרשת בהעלותך, אחרי שכבר עמד המשכן על תילו והמנורה היתה עשויה, בא הציווי "אל מול פני המנורה [הנר המערבי] יאירו שבעת הנרות". הרי משמע, שגם אחרי גמר עשיית המנורה עדיין היה ניתן לשנות את כיוון הנרות לכיוון הרצוי, דבר שלא יתכן אלא בנרות ניידים.
 
וראיה נוספת: בפרשת במדבר נאמר בפסוק "ולקחו בגד תכלת, וכסו את מנרת המאור ואת נרתיה", הרי מבואר שאין הנרות נכללים במילה "מנרה", ויש צורך לפרט אותם בנפרד. וכך מצינו בדברי הימים (ד,ב ) "ואת המנרות ואת נרתיהם" [ובאמת כתב רש"י שם בפירוש, שמפסוק זה ראיה שהנרות לא היו מחוברים במנורה ].
 
ואם כך מובן, שדוקא בעבודת הטבת הנרות קיבל אהרן פיצוי הולם למה שהחסיר בחנוכת המזבח. 
 
כיון שהיה צורך לפרק את המנורה כדי להיטיב את הנרות, היתה כאן בחינה של "חנוך המנורה" בכל פעם שהרכיבו אותה מחדש. ולכן היתה "שלו גדולה משלהם"; לא זו בלבד, שגם הוא זכה לחנוך את המנורה כפי שהם חנכו את המזבח, אלא יותר מזה: הם חנכו פעם אחת, ואילו הוא - חנך את המנורה בכל יום ויום מחדש!
 
ידוע, שהמזבח שייך לחלק ה"עבודה", והמנורה שייכת לעמוד ה"תורה". בדברים אלה מתבטאת מעלת התורה על פני העבודה. על דברי תורה נאמר "שיהיו בכל יום בעיניך כחדשים". איך זה פתגם בעלמא. מי שעמל בתורה, חייב לקנות את התורה בכל יום מחדש, אסור לו לחזור על מה שלמד בפעם הקודמת כאילו הכל מובן, הכל נתון. בכל פעם הוא חייב להתחיל כאילו מבראשית. בכל יום הוא חייב לפרק את עצמו ולבנות את עצמו מחדש. ואם עושה , כך הרי "שלו גדולה משלהם", הוא זוכה בכל יום ויום למה שאחרים זוכים רק פעם בחיים!
 
ע"פ אוה"ח הק'
 
 
 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו