עדיפה ציפורנם של ראשונים מכרסם של אחרונים | הרב עזריאל יונה

מספרת הגמרא במסכת יומא:

מקדש ראשון מפני נחרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים. אבל מקדש שני שהיו עוסקים בתורה, ובמצוות, וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חינם. ראשונים שנתגלה עוונם נתגלה קיצם [ידעו לחשב מתי תסתיים הגלות].אחרונים שלא נתגלה עוונם לא נתגלה קיצם [לא ידעו לחשב זאת].אמר רבי יוחנן, טובה ציפורנם של ראשונים מכריסם של אחרונים.

 

למה מתכוונת הגמרא שאחרונים – כלומר בימי בית שני, לא נתגלה עוונם? ומדוע הראשונים – כלומר ימי בית ראשון עדיפים מהם? ובכלל מהו השימוש בלשון 'טובה צפורנם של ראשונים מכריסם של אחרונים', ולא פשוט יותר: 'עדיפים הראשונים על השניים'?

 

הרב דיין מסביר [בשם הספר אמירה יפה משמו של הגאון מווילנא] את העניין על רקע ההלכה לפיה שני סימני טהרה נאמרו בתורה בבהמה וחיה.

 

הראשון: מפרסת פרסה, והשני: מעלה גירה.

מה ההבדל בין שני הסימנים? הראשון נראה לעין, כולם יכולים לראות את הפרסה של הבהמה, ואילו השני הוא נסתר יותר, פנימי. הבהמה מעלה גרה בתוך גופה.

 

מכאן מובן ההבדל בין שני בתי המקדש.

 

הראשונים עשו חטאים גלויים, עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים, ולכן 'חטאם היה גלוי', ולכן הוא דומה 'לצפורנם' המשול לפרסת הבהמה.

 

השניים עשו חטאים נסתרים, שנאת חינם שהיא בלב, ועל כן הם משולים ל'כריסם' שהוא דבר נסתר ומזכיר את העלאת הגירה הנעשית בתוך הכרס בדרכי האכילה.

 

זוהי גם הסיבה שהראשונים עדיפים שכן עוונם עם כל החומרה שבדבר היה גלוי. הם לא הסתירו זאת. האחרונים לעומת זאת הרשיעו בסתר, שנאו בלב, אך כלפי חוץ עשו עצמם כאוהבים האחד את זולתו.

 

הערה נוספת הקיימת בגמרא זו הוא מה שכתבה הגמרא שבמקדש שני עסקו בגמילות חסדים וכו', אבל היתה שנאת חינם. כיצד הדברים מסתדרים? האם אין גמילות חסדים היפוכה של שנאת חינם?

 

ללמדך, שייתכן שאדם יגמול חסדים מן השפה ולחוץ.

 

אדם מקים גמ"ח, מסייע לשני, עוזר לזולת במסגרת של עמותה, אך בליבו פנימה הוא אכול שנאה. רוצה הוא ברעתו של חבירו.

אז למה הוא מקים את אותה גמ"ח? בגלל אילוצי חברה, כדי להשקיט את המצפון, ואולי בשביל להשיג תועלת כל שהיא [תקציבים], וייתכן שהוא גם עושה זאת לשם המצווה.

 

רק מה? הוא עושה זאת כרובוט, כחוק ממנו אינו יכול להתחמק. לא משתתף בעשיית החסד גם רגש של אהבה לחבר.

 

וזוהי שנאת חינם. 

חברותא

פרשת השבוע: דברים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו