סיום הש"ס של סמי | מערכת האתר

סמי בשן, הוא יהודי בן למעלה מ-70, שפעיל בארגון חברותא כבר מספר שנים.

בשן, אינו היחידי שלומד תורה באמצעות הארגון מספר שנים אולם סיפורו בכל זאת שונה.

"לפני שנה וחצי התקשר אלי סמי, יהודי פנסיונר ונכה צה"ל וביקש ממני לסדר לו חברותות רבות ככל האפשר", נזכר הרב ישראל אדלר, מנהל פרויקט חברותא, "לשאלתי אנא האיש, כי מאחר שהוא בן 70 הוא מבקש לסיים את הש"ס כולו עד חודש אדר של השנה הבאה – כלומר חמישה עשר חודשים מאותו יום".

צריך לזכור, אומר הרב אדלר, כי הפעם הראשונה בה פתח סמי דף גמרא הייתה לפני 14 שנים, וכעבור 12 שנים הצליח לסיים מחצית מן הש"ס, כעת הוא מבקש לסיים בתוך כשנה ורבע את המחצית השנייה.

"התפעלתי והתרגשתי כל כך מהאמביציה של האיש והבטחתי לו כי אחפש לו חברותות ככל האפשר אך ביקשתי ממנו בקשה אחת: גם אני רוצה ללמוד אתך מסכם אחת".

ואמנם, האיש החל ללמוד בכל כוחו ומאודו, חלק עם חברותות, חלק לבד כשהוא מסתייע בש"ס שבהוצאת שוטנשטיין. הרב אדלר כפי שהבטיח, למד עמו את מסכת שקלים במשך למעלה משנה.

חמישה עשר חודשים חלפו, ותאריך היעד באדר עוכב מעט בשל מחלתה של אשתו של סמי. למרות זאת, האיש לא התייאש והמשיך במלא התנופה בלימודיו כשהוא שואף לסיים את כל כרכי התלמוד בבלי.

זמן קצר לאחר התאריך המקורי, ביום ב' בניסן הגיעה השעה הגדולה, וסמי בשן חגג את סיום הש"ס.

"היה זה אירוע מפואר לפחות כמו חתונה ויותר", מספרים המשתתפים, "מעולם לא ראינו אדם ששמח כל כך כמו שהיה סמי באותו לילה גדול".

בשולחן הכבוד נכחו רבנים חשובים ביניהם הרב אדלר מ'איילת השחר' וחתן השמחה בחר להתמקד בסיפור חייו של ריש לקיש – התנא שהיה בעברו ראש שודדים ובכח הרצון וההתמדה הצליח להתגבר על כל המשברים ולהיות לאחד מגדולי ישראל.

"מבחינתי זו השראה" אומר הרב אדלר בהתרגשות, "אינני מכיר אנשים רבים עם כזו אמביציה. היהודי הזה יכל לדחות את תכניתו בנסיבות והסברים שונים: בריאות, זמן, גיל וכן הלאה, אבל הוא בחר להתגבר על כך. כשהייתי מתקשר אליו היה אומר: אפנה הכל ואלמד, לא צריך לתאם כלום, זמני פנוי לכך במשך כל שעות היממה מלבד זמני התפילה".

סיפור מרגש זה הינו אחד מהמאפיינים המובהקים של 'חברותא'. חז"ל אמרו 'מתלמידי יותר מכולם', המלמדים, אברכים, בוגרי ישיבות ותלמידי חכמים עשויים גם כן ללמוד לא פעם מכוחותיהם הנפשיים של אנשים, שלכאורה נתפסים כפשוטים, כבלתי למדנים אך מתגלים במלא תפארתם כיהודים משמכם ומעלה.