פרשנות פסיכולוגית חינוכית |
---|
חכמים לא נמנעו מעולם מלגלות חולשות ושגיאות, קטנות כגדולות, במעשי אבותינו הגדולים. זוהי גדלותם, וזוהי עצמתה של תורה. היא אינה 'מפחדת' לחשוף ולקבוע כי גם האיש הגדול טעה או שגה. גם בפרשת חינוך יעקב ועשיו, הערה אחת של חז"ל מרמזת לנו כי הקוטביות המפורסמת בין נכדיו של אברהם מקורה בחינוך לקוי המיוחס להוריהם.
כאשר היו התאומים ילדים רכים, זאטוטים, לא שמו לב אל נטיותיהם, אל תכונותיהם או אל האורינטציות השונות בהם ניחנו. חינוך אחיד ניתן לשניהם וההתייחסות אליהם היתה זהה. בהתנהגות זו שכחו ההורים כלל יסוד בחינוך המבוטא בפסוק ממשלי: "חנוך לנער על פי דרכו", כלומר יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת והמיועדת לו בעתיד, יש לנתב אותו באפיק ההולם את התכונות והנטיות ה'רדומות' בעמקי נפשו וכך לנתב אותו אל המטרה האנושית והיהודית האידיאלית.
את התפיסה הזו יישם יעקב על מיטת חוליו כשנקבצו אליו בניו כדי לזכות בברכתו. יעקב לא ראה מולו גוש אחיד, קונפורמיסטי, ההולך בדרך אחת. הוא הביט עמוק והבחין בפסיפס מרהיב של עם בהתהוותו: שבט של סוחרים, שבט של אכרים, שבט לוחמים, וכמובן גם שבט של תלמידי חכמים וכן הלאה. העם כולו עמד שם מולו על רבגוניותו ועל כל דרכי התפתחותו. ומכאן הברכה האולטמטיבית: "איש כברכתו ברך אותם" ובתרגום חופשי: איש איש בורך כסגולותיו וכתכונותיו הייחודיות. האקלקטיות התרבותית, ומגוון הדעות הם יסודה של אומה בריאה שלא מתנהגת כגוש גלובלי אחד וכמו שהארכנו לבאר בפרשנותינו על קלקולה של סדום ההומוגנית עד אכזריות.
אילו העמיקו יצחק ורבקה לחדור לנפשו של עשיו, אילו היו מזהים בזמן את תכונותיו המסויימות הרי שיכלה להיווצר על ידם סובלימציה [=עידון, מונח הלקוח מתורתו של פרויד המתאר כיצד כוחות משחיתים עשויים להיות מנותבים לאפיקים חיוביים] מועילה וחיובית. את תכונת ה'גיבור' שבו ניתן היה לכוון אל 'גיבור לפני ה'' ולא 'גיבור ציד', את 'חרבו' אפשר היה לחבר אל רוחו של יעקב ולהפוך אותה למועילה בדרכה.
אך כל זה לא קרה. השנים הראשונות חלפו ביעף ואז פתאם "ויגדלו הנערים", הנערים בגרו והדיכוטומיה ביניהם פרצה במלא עוזה, הכל נוכחו לפתע כי עשיו הוא איש ציד עם כל המשתמע מכך ויעקב הוא איש תם יושב אהלים.
כעת כבר מאוחר היה לשנות.
|
פרשנות פרשנות פסיכו חינוכית על אהבת ההורים לבניהם |
---|
במרכזה של פרשיית יעקב ועשיו אנו נתקלים בנתון מעניין: יצחק אוהב את עשיו. רבקה אוהבת את יעקב. על אף שתופעה של חיבוב בן מסויים על ידי הורהו איננו מאורע נדיר מכל מקום כאן נותנת התורה דגש חד וברור: יצחק אוהב את עשיו ורבקה אוהבת את יעקב. אהבה דיכוטומית. חלוקה ואבסולוטית.
מדוע באמת אהב יצחק את עשיו מיעקב? המקרא מנמק: כי ציד בפיו. המקרא לא מנמק מדוע תכונה זו לא היתה אהובה אצל רבקה, או מדוע לא אהב יצחק את יעקב בנו הצעיר גם אם הוא אינו מצליח להשיג ציד?
דקארט אמר פעם כי 'חטאי האב הם הערכים של הבן' או במלים אחרות, את מה שלא הצליח האב להגשים בימי חייו רוצה הוא לראות בבנו. את המאוויים והשאיפות עליהם יכל האב רק לחלום מבקש היה לראות משתקף אצל יוצאי חלציו.
רבקה גדלה בבית בו התכונה הדומיננטית היתה רמאות, שלטון, ותככים. את הקונוונציה הזו, שהיתה לחם חוקה בימי ילדותה רצתה לשכוח, לשנות, לראות הפוך אצל בנה. אצל בנה יעקב, התם, הצדיק ויושב האוהלים הרחוק מכל תככי והמולת העולם הזה היא מצאה את מה שאליו שאפה.
יצחק, דמות שקטה, ברה והגונה או כפי שהוא מכונה 'עולה תמימה' היו השקט והשלווה מרכז עולמו. הא מעולם לא יצא לחו"ל והיה רחוק מהמולת העולם בביתו השקט ב'בא לחי רואי'. בבנו עשיו, בעל ה'ציד בפה', המילולי והמטאפורי, ראה את היפוכו המוחלט, את מה שהוא לא הצליח ולא יכל לעולם להגשים: חכמת חיים, ציבוריות, הנהגה, תעוזה ודאגה לצרכים, המלווה ביכולת תקשור בין אישית גבוהה. על כן ויאהב יצחק את עשיו 'כי ציד בפיו', ורבקה אוהבת את יעקב.
|