על דאטפת אטפוך | אליעזר היון

פרק ב משנה ז

אף הוא [הלל] ראה גולגלת אחת שצפה על פני המים. אמר לה:
על דאטפת, אטפוך.
וסוף מטיפיך יטופון
.

 

ובעברית: על דאטפת- על שהטבעת אנשים, אטפוך- הטביעו אותך [שהכיר בו שרשע היה, ולפי שהיה מלסטם את הבריות ומטביעם בנהר, נמדד לו כמידתו והוטבע אף הוא], וסוף מטיפייך- כלומר אלו שהטביעו אותך, יטופון - יוטבעו גם הם.

הגולגולת המנותקת מהגוף והלשון הארמית הביאו לכך שמפרשים אחדים ייחסו למשנה כוונה עמוקה ונסתרת. עם זאת יש להבין גם את פשוטם של דברים ולנסות לראות מה בעצם קרה פה ועל מה מודיע או מזהיר הלל.

 

התלמיד המבריק

לפני תחילת הלימודים פנו שני חוקרים למספר מורים שעמדו לקבל כיתות חדשות ובלתי מוכרות, והציגו בפניהם את התפלגות התלמידים בכיתה לפי ציוניהם ולפי כישוריהם. בתוך כך הם ציינו בפני המורים את שמותיהם של מספר תלמידים שכשרונם מתגלה באיחור, ובמהלך שנת הלימודים הם נעשים לתלמידים המבריקים והמובילים בכיתה. למעשה השמות שמסרו החוקרים היו אקראיים לחלוטין ורמת האינטלגנציה וההישגים שלהם לא עלו במאום על אלו של שאר הכיתה.

למרבה ההפתעה, כאשר הגיעה השנה לסיומה והתפלגות ציוני התלמידים נבדקה שוב התברר כי אותם תלמידים ממוצעים נעשו למבריקים שבכתה ומנת משכלם עלתה על זו של חבריהם באופן ניכר. מה קרה פה?

 

לתופעה זו קוראים בשפה המקצועית "נבואה המתגשמת מאליה" ובתרגום חופשי: כאשר הגיעו המורים לכיתה עם ציפיות מסויימות לגבי התלמידים המסויימים הללו הם יצרו מסביבם, שלא במודע, סביבת מצויינות בצורת התייחסות שונה, קשר עין, קשר פיזי וחיוכים, וציפיות גבוהות יותר, 'הסביבה החדשה' הזו והתחושות הללו שזרמו אל התלמידים יצרו אצלם מוכנות גבוהה וחשפו אצלם כוחות שהם לא ידעו על קיומם ובעקבות כך מנת המשכל שלהם אכן עלתה אובייקטיבית.

אנחנו הסביבה, ואנחנו

את התופעה המרתקת שתוארה לעיל אפשר גם לכנות במינוח שקבעו מיסדי הזרם ההתנהגותי- קוגניטיבי בפסיכולוגיה המודרנית, דטרמיניזם הדדי. כלומר האדם בהתנהגותו משפיע על הסביבה והסביבה משפיעה עליו בתהליך מעגלי. למשל, כאשר אדם פועל באופן מסויים הוא בוודאי שאב את המידע שהביא אותו לפעולה זו מן הסביבה הקרובה אליו, עם זאת במקביל הוא גם משפיע בצורה מעגלית אקויוולנטית לעוצמת הפעולה, על אותה סביבה. הסביבה החדשה יוצרת דפוס פעולות חדש שמשפיע שוב על הההתנהגויות החדשות וכן הלאה.

הלל הזקן אומר לאותה גולגולת באופן הפשוט ביותר: הגורם שהביא אותך למצב אומלל זה של טביעה בנהר, הוא בעצם אתה, מאחר שאתה יצרת בעולם שלך סביבה של שוד ורצח שיטות 'חיסולים' ייחודיות ונקמה, בהכרח שגם היא תשפיע על ההתנהגות שלך ושל האנשים מסביבך, ומכאן עד ההשלכה האישית פיזית אליך, היתה הדרך קצרה. ומאותו מקום ממשיך הלל ואומר, יגיע גם קיצם של אלו שהטביעו אותך, מאחר שגם הם 'קרבנות' של הסביבה שלך ושל הסביבה החדשה ישנה שהם יצרו לעצמם ולחבריהם. ביום מן הימים באופן מעגלי קלאסי, יקומו חברים חדשים, תלמידים צעירים פרות הסביבה הנ"ל ויעשו להם את מה שעשו חבריך לך. והמעגל או הגלגל ימשיך להסתובב.

 

Image

 

 

מקורות:
פירוש המשניות להרמב"ם
מרטון. פסיכולוגיה חברתית. או"פ
בנדורה. אישיות תיאוריה ומחקר. או"פ

תגובות   

+1 #1 כוחו של התת מודעעדי צרפתי 2007-06-20 16:39
יש לי דוגמא אישית, אני עובדת בעבודה שמצריכה חשיבה יצירתית, כאשר אני עובדת עם אנשים שאין לי כימייה איתם הם משפיעים עלי לרעה ואני לא מצליחה ליצור עבודה טובה. וכאשר אני עובדת עם אנשים שמעריכים אותי ואוהבים אותי אני נותנת עבודה מוצלחת. והיפוכו של דבר שהאחראי שלי מנסה להוריד לי את הביטחון ומנסה להשפיע עלי שאני לא אצליח, אני מתמודדת ואומרת לעצמי שאני כן טובה, וכך הוא לא מצליח להשפיע עלי.

ובקטע של הגולגולת, זה נכון, אבל לצערי הרציחות לעולם לא יגמרו, כי לגלגל אין סוף וגף לרצח לא יהיה.
0 #2 מעגל יפתח ואור יתמלא. סוף לרציחות.כואורן 2009-10-14 17:44
ודאי שיהיה סוף לרציחות, כאשר תכלית הבריאה תתגשם. הנשמות יבואו על תיקונן מנהיג חדש יקום חכם ונבון ירא שמים ומיוחד באופיו וזהו שאנו קוראים לו היום המשיח. רבים יקומו לחיים וזהו העולם הבא. חיים בכדור הארץ אך ללא הדחפים והיצרים השליליים. ב"ה אמן כן יהי רצון מהר. :-)
0 #3 מירון 2010-07-04 18:44
לזכרון על ידיך ולהטביע בין עיניך כמו להטמיע הטפת מוסר טוטפות
0 #4 אמןרבקה 2011-05-06 12:32
אמן
0 #5 הלל גם ראה גולגולת צפה על פני המיםשמעון וויזגאן 2011-05-06 12:48
שבת שלום
:-? שאלה ?- אני מבקש לקבל תשובה והסבר מדויק עם מקורות ,אם אפשרי הדבר,הלל אמר גולגולת, משמע לא ראש ערוף,אלא גולגולת צפה ולא טבועה,ואיך יתכן בכלל שגוגולת תצוף על פני המים, והרי עצם זה לא קרש ,ואם כן, איך בכל זאת צפה??! חס וחלילה, איני מפקפק לשניה על דברי הלל,אני יההודי מאמין,תורה היא ורצוני ללמוד . תודה ושבת שלום
+1 #6 תשובה פשוטהזבולון 2011-05-09 23:49
עצם היא גוך חלול שאיננו כבד. לכולנו זכורים השלדים מחדרי הטבע בבתי הספר. לא רק קרשים צפים על המים אלא כל גוף יכול לקבל יכולת ציפה בתנאי שהוא עומד בחוק ארכימדס שאת חלקו אני מצטט מתוך ויקיפדיה: חוק הציפה של ארכימדס, ובקיצור חוק ארכימדס, הוא חוק פיזיקלי בסיסי בהידרוסטטיקה המסביר מדוע ספינות צפות על-פני המים ואינן שוקעות, כיצד הצוללת צוללת ומדוע ספינת אוויר מצליחה לרחף באוויר.

על פי החוק על גוף המצוי בתוך זורם (נוזל או גז) פועל כוח עילוי (כוח כלפי מעלה) השווה למשקלו של זורם שנפחו כנפח הגוף ושצפיפותו כמו של הזורם שמסביב לגוף. למשל, אם כדור בנפח של ליטר שקוע במים, יפעל עליו כוח עילוי השווה למשקל של ליטר מים באותה צפיפות של המים המקיפים את הגוף.

בברכה
0 #7 יצחק 2011-05-10 00:07
רק אני חושב על הגולגולת של בן לאדן צף על המים?
0 #8 סביבה תומכתסיימון 2011-05-13 13:18
כמה חוכמה אפשר להוציא ממשפט סתום אחד של הילל!!!

הסביבה התומכת כל כך חשובה להצלחתו, אושרו ומרצו של כל אדם.

הבעיה מתחילה כשהאדם רואה עצמו כקורבן של הסביבה - לצערי, רוב האנשים. החכמה היא לקחת אחריות וליצור את הסביבה שמתאימה למטרות שלך כדי להתקדם, לצמוח ולחיות חיים משמעותיים!

סיימון
www.SimonWeil.co.il

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן