דורות ראשונים ודורות אחרונים / פרופ' אברהם קושלבסקי ז"ל
ישנה בימינו תופעה חדשה של בחורים מסיימי תיכון, עם יכולת אינטלקטואלית טובה ואפשרות לבנות לעצמם קריירה בכל תחום שהוא – במשפטים או במדע, ברפואה או בכלכלה – אשר עוזבים במאותיהם עתיד שכזה, ומשקיעים את עצמם בלימוד תורה במשך שנים, מבלי לדאוג לתכלית חומרית.
שונה מאד היה המצב כאשר הייתי אני נער צעיר. אמנם היו כאלה שהקדישו עצמם לתורה בכל מאודם, אך בדרך כלל לא זאת היתה התכלית שעמדה מול עיניו של הבחור בוגר התיכון הדתי הממוצע, גם אם כבר בחר להיכנס לישיבה היה זה למשך תקופה קצובה בלבד; הוא תכנן ללמד זמן מה, ואחר כך להקדיש את עצמו לקריירה בעולם הרחב. וזאת מתוך כל מיני אידיאלים, כמו קידוש שם שמים, הפצת יהדות או תורה עם דרך ארץ. ההחלטה להקדיש את עצמו לגמרי לתורה היתה מאד נדירה.
מה התחולל במהלך השנים שעברו מאז, שהוביל לשינוי כה מהותי בתפיסה ובמגמה של הבחור שעומד לקבוע את דרכו בחיים?
פירושו של אבי ז"ל על הפסוק "נח איש צדיק תמים היה בדורותיו" מאיר את הנושא.
חז"ל אומרים (כפי שמובא ברש"י על אתר), שאילו היה נח חי בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום. מאמר זה מתפרש בדרך כלל לגנותו של נח בהשוואה לאברהם, אך נראה שאין אלו פני הדברים: חז"ל אינם עורכים השוואה בין נח לאברהם, אלא מדגישים את ההבדל בין דורו של נח לדורו של אברהם, נח היה צדיק אולי באותה מידה כמו אברהם; ברם, אילו היה נח בדורו של אברהם, יתכן ולא היה מצליח להיות צדיק כפי שהיה בדורו הוא.
בדורו של נח – דור המבול- היה ההבדל בין צדיק לרשע ברור ומוחלט; הכל היה "שחור – לבן", העולם היה כה מושחת עד כי לא היה קשה לבעל לב נקי למצוא את הדרך הישרה והאמיתית, אמנם היו אך מעט צדיקים – נח ובניו, אבל הרשעים מצידם לא ניסו להסתיר את רשעותם תחת מסווה של צדקות ואידיאלים.
לעומתם, דורו של אברהם – דור הפלגה – היה דור של אידיאלים, כמו שלום, אחווה ואנושיות, ועל כן היה קשה מאד להבחין בהשחתה הטמונה בו, ובנקל היה ניתן ליפול בפח ולהשתלב בלי משים בחברה של אותו דור על כל קלקוליו. להתמודדות בדור שבזה נדרשה החכמה, ההבנה והתעוזה של אברהם. אילו היה נח בדור זה יתכן ולא היה משכיל להבחין בתוכנו המושחת של הדור, ויש סיכוי שהיה נסחף ונמשך אחרי הזרם.
ההשוואה לדור שלנו ברורה למדי. בדור הקודם עוד היו בארץ אידיאלים שונים, כמו צבא, יישוב ארץ ישראל, קיבוץ גלויות, חברה שיוויונית, פיתוח הארץ וכדומה. הציבור היה תמים והוא נפתה על ידי שיחה יפה של מנהיגים סוציאליסטים שדברו בשפה של אידיאלים. היום מתגלה האמת כאשר התנפצו כל אותם אידיאלים. הצבא כבר כמעט אינו אידיאל, גם לא יישוב ארץ ישראל ואפילו לא פיתוח הארץ.
אילו אותם בחורים, שהיום בוחרים ללכת לישיבות, היו חיים בתקופה ההיא, יתכן והם לא היו מוצאים את דרכם לישיבה, אלא מתפתים לאשליית האידיאלים והמילים היפות, כאותם צעירים של הדור הקודם. אין כאן, חס ושלום, המעטה בערכם של בחורים אלו, אלא הבחנה בין דורות הראשונים לדורות האחרונים!
פרופ' הרב אברהם קושלבסקי ז"ל נולד בארה''ב ועלה ארצה עם משפחתו בהיותו בן תשע. לאחר לימודיו בישיבת סלבודקה בבני - ברק ובישיבת חברון בירושלים נסע לאנגליה ללמוד פיזיקה. סיים את התואר הראשון באוניברסיטת מנצ'סטר, ואת לימודי הדוקטורט השלים באוניברסיטת סאותפורד. מאז חזרתו ארצה עבד באוניברסיטת הנגב ע''ש דוד בן גוריון בבאר - שבע, בה הוא לימד וערך מחקרים בתחום הפיזיקה הרפואית ושימוש הפיזיקה ברפואה ובביולוגיה.
לאחר פטירתו נערך ספר מתוך כתביו בענייני דת מדע וטכנולוגיה הנקרא "מפגשים בין יהדות מדע וטכנולוגיה" העוסק בהסברת י"ג עיקרי היהדות של הרמב"ם (נמסר בקורס שנאמר בעיקרו לסטודנטים) ונוספו בו מאמרים שונים ומגוונים מפרי עטו של המחבר (להשיג בטל` 026447505).
מאמר זה נלקח מתוך הספר "מפגשים בין יהדות מדע וטכנולוגיה" באדיבות משפחת קושלבסקי.