אריך פרום היה מגדולי הפסיכולוגים בעולם. הוא לימד באוניברסטאות רבות והיה אחד מראשי הזרם ההומניסטי בפסיכולוגיה המודרנית. את שיטתו לומדים היום בכל חוג פסיכולוגי ורבים מן הפסיכולגים הם חסידי "שיטת אריך פרום". אריך פרום הוא יהודי ממוצא גרמני שנולד בפרנקפורט וגדל במשפחה דתית. ב1934 כאשר עלו הנאצים לשלטון נמלט לז'נבה ולאחר מכן הגיע לארה"ב שם הוזמן להרצות במכון הפסיכואנליטי שבשיקגו. ספריו הידועים הם אמנות האהבה, ומנוס מחופש, שנמכרו במליוני עותקים ותורגמו לשפות רבות.
זהותו היהודית של אריך פרום הנה חלק אינטגרלי ממשנתו ורעיונותיו והיא באה לידי ביטוי רב בייחוד בשני ספריו הפופולריים שהוזכרו.
בשני המאמרים הבאים נבחן שני נושאים מרכזיים בחיינו לאור משנתו וממבטה של תורת ישראל. אהבה, וחרות.
החבר הצדיק שלי תום
תום הוא חבר טוב שלי בן 33 הוא נשוי אב לשלש בנות. המרכיב המרכזי שאני יכול להצביע עליו באישיותו הוא, חוסר האהבה עצמית שלו. תום כאילו חי למען אחרים. 'המפתח לזוגיות טובה היא פשוט לא לחשוב על עצמך' הוא אומר, ומיישם זאת גם ביחסיו עם הזולת, אחת הסיבות שהוא לא קודם בעבודה מעולם היה מחוסר יכולתו לסבול את ההרגשה שמישהו אחר לא התקדם בגללו. מאחר שהתיאור הזה מצייר לנו תמונה של צדיק אוטופי היה מפתיע מאד לשמוע כי תום החל לבקר בקביעות אצל הפסיכולוג, שם למרבה האירוניה הוא התלונן בעיקר על כשל ביחסי האהבה שלו וגם על דכאונות חוסר יצירה, ועייפות בעבודה. הפסיכולוג שנמנה על תלמידיו של אריך פרום טען באופן מפתיע כי כל הפתלוגיות של תום נובעות מהאהבת היתר שלו לזולת או ליתר דיוק מחוסר האהבה עצמית שלו.
האם זה ייתכן?
חוסר האהבה של תום
כשתום שמע לראשונה כי הוא לא מסוגל לאהוב הוא נרעש. הוא הגיע אלי בדמעות ואמר: אני, אני לא מסוגל לאהוב? צריך להודות כי זה באמת היה נשמע מוזר במיוחד על רקע הזיכרון שצף בי באותו שעה על אותו יום בו סיפר לי תום שלא לציטוט כי הוא שוקל לתרום את חלק הארי מכספי מתנות החתונה שלו לארגון גני"ם שזה ארגון לילדים נכים. למה, שאלתי? כי הם כנראה כבר לא יתחתנו ענה לי תום בפנים רציניות שגרמו לי להרגיש...פשוט אגואיסט.
לא ידעתי מה לענות לו. חשבתי שייתכן כי הוא לא שמע טוב וזו אולי הבעייה הפסיכולוגית שלו, אולם מתוך רצון לעזור או אולי סקרנות טהורה החלטתי להתקשר לד"ר x הפסיכולוג.
ד"ר x היה אדיב אך הוא סרב למסור לי פרטים אודות תום "החבר הכי טוב שלך". מה שכן הוא הסכים להסביר לי באופן תיאורטי את גירסתו למה שכיניתי "התיאוריה הפרדוכסלית". לדבריו אהבה שהיא דבר מופשט מוצאת את ביטויה בדרכים פיזיות שונות, או במלים שלו במיומנויות נרכשות. המיומנויות הם נתינה, דאגה לזולת, כבוד לאישיותו, ואחריות לצרכיו. אדם שאינו מסוגל לאהוב את עצמו מוכיח כי יכולת האהבה שלו פגומה הוא לא מסוגל לדאוג ולהיות אחראי לאדם הקרוב אליו ביותר -הוא עצמו, ומכאן שאין הוא מסוגל לדאוג באמת גם לאחרים.
כמוך
התקשרתי לתום. ביקשתי ממנו לפתוח את התנ"ך בספר ויקרא פרק י"ט, קראתי: "ואהבת לרעך כמוך", ושתקתי. נו, התעצבן תום אני לא אוהב את רעי, נהית גם פסיכולוג? הבעייה תום עניתי לו בנחת, שאתה לא אוהב את תום, חסר לך ביכולת האהבה העצמית שלך חסר לך ביכולת לדאוג לאנשים הקרובים אליך ביותר כמו אתה עצמך ומשפחתך, הפגם בנתינה העצמית שלך הופך את הענקה שלך למשהו לא נשלט להתפרצויות של נתינה לא מבוקרת, -לא לנתינה אמיתית שבאה מתוך אחריות דאגה וכו'- בעוד אתה שוכח לדאוג לעצמך.
חששתי שהוא לא הבין אותי או שאולי הוא נעלב אבל אז הוא אמר בקול רשמי משהו: אה, אתה אומר שה"ואהבת לרעך" צריך להיות אקויוולנטוי ל"כמוך". כן אמרתי, נדמה לי שזו הכוונה.
מקורות
מכתב מאליהו ח"א עמוד 38
The art of loving - Erich Fromm. מהדורה עברית: מחברות